משלוח מהיר | משלוחים והחזרות חינם!
חייגו עכשיו להזמנות: 3647* 

פט-בסט חנות חיות שכל אחד רוצה לאמץ

כלב משתעל – ממה זה נובע ואיך מטפלים בזה?

תוכן עניינים

לשמיעת המאמר – כלב משתעל – ממה זה נובע?

למי מאיתנו לא יצא לשמוע את הכלב שלו משמיע קולות חנק שכאלה שמיד גורמות לבהלה וללחץ בקרב הסביבה שלו? סביר להניח שלכולנו, הרי מדובר בתופעה שכיחה יחסית (כלב משתעל). ניתן לזהות ולאבחן אצל לא מעט כלבים, במיוחד כשמדובר בכלבים מבוגרים או חלשים שנוטים לחלות יותר בקלות.

האם הוא נחנק או שמא הוא רק מכחכח בגרונו? הוא זקוק לעזרה? יש טיפול שיכול למנוע זאת? כל כך הרבה שאלות שאם לומר את האמת, אמורות להטריד את כל בעלי הכלבים כאחד ללא יוצא מן הכלל.

כאשר כלב משתעל, אותו שיעול יכול לרמז על מספר בעיות שקשורות באורח החיים שלו. כמו כן חשוב להבין שישנם מספר סוגים של שיעולים שלפיהם נוכל לקבל אומדן מודיעיני על המתרחש אצל חברינו הטוב ביותר.

במאמר שכתבנו במיוחד עבורכם, נפרט ונסביר על השיעולים היותר נפוצים שייתכן שתיתקלו בהם אצל כלבכם. אך שלא תטעו – במידה ואתם עדיין לא מצליחים לזהות את מקור השיעול, גשו לוטרינר שלכם. זאת על מנת להיות בטוחים שאכן לא מדובר בתסמינים של מחלה מסוכנת כלשהי. אם יש ספק – אין ספק!

כלב משתעל: שיעולים שונים – סממנים שונים

שיעול המלונה (Kennel Cough)

השיעול הנפוץ ביותר הינו 'שיעול-המלונה' (Kennel Cough), אשר מתאפיין בעיקר בשיעול עמוק ויבש שבדרך כלל נוטה להחמיר בעת עשיית מאמץ כלשהו. כפי שכבר אמרנו, זהו הסוג השכיח ביותר ולכן ניתן לאבחן אותו אצל לא מעט כלבים, במיוחד אצל כאלה שנמצאים בסביבת כלבים אחרים על בסיס קבוע.

למרות היותו 'פשוט' כביכול, שיעול-המלונה ידוע כחיידק שמתפשט באופן מהיר, במיוחד בתקופות החמות יותר של השנה. אז נכון שהסוג הנ"ל לא קטלני או מסוכן יתר על המידה. אך טיפול איכותי וממוקד בו ללא ספק יכול לשנות את איכות החיים של כלבכם באופן ניכר.

שיעול גס- גבוה

במידה וכלבכם סובל משיעול גס אשר בא לידי ביטוי בעוצמות ווקאליות גבוהות יחסית, ככל הנראה מדובר בסוג השיעול הנ"ל. סימפטומים נוספים שניתן לזהות כחלק בלתי נפרד ממאפייני השיעול הם תנועות בליעה בלתי רצוניות. לרוב הן יהיו מלוות בליקוקי שפתיים בלתי פוסקים.

במידה ונתקלתם במצב דומה לזה שתיארנו, גשו לוטרינר שלכם. בכדי לקבל אינדיקציה טובה יותר על המתרחש בגופו של חברכם ההולך על ארבע. לעיתים קרובות יותר יהיה מדובר בכאב גרון מעצבן אך פשוט יחסית. לעיתים נדירות יותר יהיה מדובר בדלקת שקדים. כמו כן, סוג זה יכול להצביע גם על חפץ כלשהו שנתקע לכלבכם בגרון. כך שבכל אופן – פנייה לווטרינר שלכם עלולה 'לחסל' את השיעול.

שיעול רטוב

 הסוג השלישי ברשימה שלנו, או בשמו המוכר יותר 'שיעול רטוב'. הוא עלול לרמז על חוסר תקינות משווע בכל הקשור לריאות של הכלב שלכם. כשאחד הסממנים היותר בולטים להימצאותו הינו קולות חוזרים ונשנים של מן נוזל (מים\ליחה\רוק) הנע בתוך חלל גופו של הכלב.

כלב משתעל
טיפול נכון וממוקד יכול לשנות את איכות החיים של כלבכם

אותו שיעול נוצר כתוצאה מזיהום בדרכי הנשימה או גרוע מכך – כתוצאה מדלקת ריאות חריפה ממנה סובל כלבכם. גם במקרה זה, בדומה לחלק גדול מהמקרים זה יווצר כתוצאה מחדירת עצם זר לגופו. כמו כן, ניתן לאבחן את הסוג הנ"ל על ידי עלייה בטמפרטורת הגוף של הכלב ואף דימומים חוזרים ומשנים מאפו של האחרון.

לרוב יהיה ניתן להבחין בשיעול זה אצל הכלבים הבוגרים יותר או מנגד, אצל אלו המאוד צעירים. כשהמשותף לשניהם הוא מערכת חיסונית חלשה שלמעשה לא מצליחה להתמודד עם הזיהום שתקף אותה. במידה וכלבכם סובל גם הוא משיעול שכזה, העדיפות היא לשים אותו בהשגחה למשך כמה ימים. על מנת לאבחן כל שינוי במצבו הבריאותי, לטוב ולרע.

שיעול קנה נשימה מצומצם

הקולג' האמריקאי למנתחים-וטרינריים גילה סוג נוסף של שיעול אשר מתאר מצב שבו קנה הנשימה הולך ומצטמצם. למעשה פוגע קשות בתפקודו השוטף של הכלב. מדובר במחלה כרונית פרוגרסיבית שהזנחה שלה עלולה להוביל למקרה הנורא מכל – מוות.

רק לצורך הבנה, קנה הנשימה הוא צינור גמיש המתאפיין בטבעות קטנות של סחוס. הן מסייעות לשמור על דרכי הנשימה פתוחים כאשר אותו יצור חי נושם, זז או לצורך העניין משתעל. קיימים מספר גזעים מסוימים שאותן טבעות נוצרו במהותם, באופן גנטי כמובן, בצורה לא תקינה או בצורה כזו שהן נשחקות ולמעשה משנות את צורתן מתקניות לפגומות.

כאשר הקרום עצמו נמתח, טבעות הסחוס מחמירות בהדרגה עד שבסופו של דבר קנה הנשימה מתמוטט פשוטו כמשמעו. ניתן להבחין באזהרות המרמזות על כך באמצעות שיעולים צווחניים המזכירים צלילים גבוהים של צופר.

שיעול מחלות לב

הסוג האחרון שלמעשה נועל את הרשימה שלנו הוא אחד הסוגים היותר קשים שקיימים. אותו ניתן לאבחן בעיקר אצל הכלבים בעלי הממדים הגדולים יותר כמו דלמטים, דוברמנים, לברדורים וכו'.

סוג זה, כפי שוודאי יכולתם להבין משמו, מתקשר באופן ישיר לחלוטין למצב הלב של אותו הכלב. לרוב הסממנים שלו יופיעו במהלך הלילה כחלק משנתו. כלב אשר נחנק בשנתו, ככל הנראה סובל מבעיות בלב, לעיתים חמורות ולעיתים קלות יותר. לכן מומלץ לגשת לווטרינר שלכם כבר מן הרגע הראשון בו אתם נתקלים בסוג השיעול הנ"ל.

מה עושים כאשר כלב משתעל?

אם הכלב שלכם משתעל או נחנק לעיתים קרובות יחסית, גשו ביחד איתו לווטרינר מבלי לדחות זאת ולו לרגע. טיפול מוקדם ומהיר יכול למנוע את אותה מחלה ולמעשה להציל את חייו של כלבכם האהוב.

כלב משתעל
חשוב להיות קשובים ומעורבים בכל המתרחש אצל כלבכם.

במידה ומדובר ב'שיעול המלונה', מתן אנטיביוטיקה רלוונטית תוך בידוד הכלב עצמו (על מנת שלא ידביק אחרים או שמא יינזק יותר) אמורים לחסל את המחלה הלא רצויה. כמו כן, מומלץ לעשות שימוש במכשירי אדים במטרה להקל על נשימותיו הכבדות של חברינו המסכן.

באופן כללי חשוב להיות קשובים ומעורבים בכל המתרחש אצל כלבכם. בין אם מדובר בשינוי פיזיולוגי ובין אם בשינוי בריאותי – הוא סומך עליכם שתהיו שם בשבילו.

כפי שכבר הזכרנו קודם לכן, במידה ואתם לא מצליחים לזהות את מקור הבעיה. גשו במיידית אל הווטרינר שלכם ובכך למעשה תאפשרו לו לאבחן את הצרה המתסכלת.

כלב משתעל בזמן אמת

במידה והכלב שלכם נחנק בזמן אמת כך שתגובה מצדכם היא הפתרון היחידי שיכול להציל אותו, פורום המידע הווטרינרי העולמי מציע לנקוט בפעולות הבאות:

כלב משתעל – מחוסר הכרה:

  • ביצוע טאטוא באמצעות האצבע שלכם– כך שיד אחת פותחת את הפה שלו והשנייה מטאטאה את כל החומרים שהצטברו בחלל הפה של כלבכם. חשוב לעשות זאת בעדינות מופתית. כשאת כל 'הלכלוך' שהצטבר, עליכם לגרוף על הלשון עד לכדי הוצאה של אותו חומר לצמיתות.

הערה: במידה ואתם מרגישים כמו מן עצם חלקה עמוק בגרון. אין כל צורך להיבהל – מדובר בגרוגרת של כלבכם. 

  • ביצוע החייאה (CPR) – על ידי מיקום הפה שלכם על האף של הכלב כשפיו סגור לגמרי. פעולת הנשיפה לתוך אפו של הכלב אמורה להחזיר לו את נשימתו. כשניתן לשים לב לכך על ידי עלייה וירידה של החזה שלו. במידה והאוויר לא מגיע לריאות, יש לפמפם בחוזקה את דופן החזה. במטרה לאפשר את מעבר האוויר בדרכי הנשימה ובכלי הדם. חוסר תגובה מצדו של הכלב עלול לרמז שאותו עצם מזיק תקוע בחלק התחתון של גופו. מה שיצריך מאיתנו לרכז את מאמצינו באזור התחתון לצלעותיו. לדחוף פנימה (לכיוון הגב שלו) בחוזקה על מנת לשחרר את אותו גורם מזיק. יש לחזור על אותה פעולה מספר פעמים עד לכדי הוצאה אבסולוטית של החפץ מגופו. לאחר שווידאתם כי החלק הוצא לגמרי מגופו של הכלב, גשו מיד לרופא החיות שלכם. על מנת שהאחרון יוכל לבצע מספר בדיקות מקיפות שיאשרו את רפואתו של הכלב.

כלב משתעל – בהכרה:

  • יצירת אווירה רגועה ושלווה (גם בקרבכם אך בעיקר בקרב כלבכם) על ידי ליטופים נעימים ומרגיעים. במידה וכלבכם סובל מחום גבוה ביחס לטמפרטורה הטבעית שלו. ניתן לקרר אותו באמצעות מים קרים באזור האוזניים, הרגליים והבטן. חשוב לשים לב שלא לבצע טאטוא סתם כך ללא כל צורך. מהסיבה הפשוטה שבלהט הרגע, כלבכם עלול לפרש זאת כדבר מעצבן ואף לתקוף אתכם באמצעות נשיכה כואבת.
כלב משתעל
  • בשלב השני, כפי שוודאי יכולתם לנחש, תדרשו לפנות את הכלב שלכם אל הווטרינר הקרוב ביותר. בכדי לסיים את התהליך בצורה טובה נטולת נזקים וכאבים מיותרים. רק לאחר השגחה קצרה, בה רופא החיות שלכם בדק ואישר שהסכנה אכן חלפה. תוכלו למעשה להחזיר את כלבכם הביתה כשיהיה עליכם לפקח ולשמור שלא חלה ירידה במצבו הבריאותי בימים הבאים לאחר מכן.

לסיכום

מלבד העובדה שכאשר בחרתם לאמץ כלב, למעשה התחייבתם לשמור ולדאוג לו במידת הצורך ללא יוצא מן הכלל. כלבכם סומך עליכם שתמיד תהיו שם בשבילו להציל אותו מכל סכנה אפשרית, בדיוק כפי שהוא יעמוד שם לצידכם בכל רגע נתון.

גלו ערנות והרעיפו אהבה על כלבכם ובכך תוכלו למעשה להיות מעורים במצבו הבריאותי על בסיס קבוע. ללא כל הזדמנות להפתעה לא נעימה כזאת או אחרת. כמו כן, תמיד תזכרו שמוטב להיות זהירים מידי מאשר לא זהירים כלל. זה מציל חיים, בטח בכל הקשור ליצורים המקסימים הללו.

מקווים שהצלחנו ללמד אתכם דבר או שניים על דרכי הפעולה במצבים שבהם כלב משתעל, זאת הייתה המטרה בגדול.

מוזמנים להגיב כאן למטה ולשתף אותנו בשאלות ובחוויות האישיות שלכם שקשורות בנושא ואנחנו כבר נדאג לחזור אליכם ולתת לכם את מלוא המענה. עד אז, שמרו על עצמכם וחשוב לא פחות – על כלבכם. הם לבטח ראויים לזה!

כתבות נוספות

מזון טבעי ונא לכלבים – בעד או נגד?
עיקור חתולים-למה חשוב לסרס חתולים?
בעיות במערכת העיכול בקרב חתולים
חיסון כלבת-כל מה שרציתם לדעת

שתפו את המאמר:

שתפו בוואטסאפ
שתפו בפייסבוק

הצטרפו למועדון הלקוחות של פטבסט
וקבלו 10% הנחה על כל החנות

10% הנחה

על ההזמנה הראשונה שלך בפטבסט

הירשמו עוד עכשיו והיו ראשונים לקבל מבצעים וקופונים בלעדיים!

יצרן
בחרו אפשרויות
יצרן
סוג המזון
בחרו אפשרויות
סוג המזון
שלב בחיים
בחרו אפשרויות
שלב בחיים
תזונה מיוחדת
בחרו אפשרויות
תזונה מיוחדת
סוג מוצר אילוף
בחרו אפשרויות
סוג מוצר אילוף
גודל הכלב
בחרו אפשרויות
גודל הכלב
חלבון עיקרי
בחרו אפשרויות
חלבון עיקרי
מבנה התג
בחרו אפשרויות
מבנה התג
אבחנה רפואית
בחרו אפשרויות
אבחנה רפואית
סוג החול
בחרו אפשרויות
סוג החול
סוג הטיפול
בחרו אפשרויות
סוג הטיפול
הספק בוואטים
בחרו אפשרויות
הספק בוואטים
בחר חיה
בחרו אפשרויות
בחר חיה
סוג שירותים לחתול
בחרו אפשרויות
סוג שירותים לחתול
סוג תכשיר הגיינה
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר הגיינה
סוג תכשיר
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר
סוג הכלוב
בחרו אפשרויות
סוג הכלוב
סוג בגד
בחרו אפשרויות
סוג בגד
משקל אריזה
בחרו אפשרויות
משקל אריזה
דילוג לתוכן