משלוח מהיר | משלוחים והחזרות חינם!
חייגו עכשיו להזמנות: 3647* 

פט-בסט חנות חיות שכל אחד רוצה לאמץ

מהו מזון לכלבים מומלץ ובריא על פי מחקרים, ואיך קוראים את תווית המזון

תוכן עניינים

איך נבטיח לכלב שלנו חיים בריאים ואריכות חיים

בעולם יש מרכזי מחקר ומרכזי רפואה רבים העוסקים בתזונת בעלי חיים וחיות המחמד שלנו כלבים וחתולים. ידע רב הצטבר בתחום בשנים האחרונות במיוחד לאחר מחקרים אורכי טווח של 20 שנה שבדקו את השפעות של מזון הכבלים על בריאותם ואורך החיים של כלבים . בשוק היום שי מספר רב מאוד של חברות המספקות מזון לכלבים איכותי וטרנדים רבים שכולם טוענים שהם האוכל המומלץ והבריא ביותר לכלבים שלנו.

שבוחנים מחקרים מקיפים שנעשו לאורך שנים נמצא שיש אסטרטגיה פשוטה אחת שתבטיח שכלבכם יהיה בריא יותר ויאריך שנים.

הדיאטה המומלצת לכלב

במחקר ארוך טווח שפורסם לאחרונה שבחן את אורך חיים של 50 אלף כלבים שכלל 12 גזעי כלבים נפוצים (קוקר ספניאל, ביגל, בוקסר, צ'יאואה , תחש, רועה גרמני, גולדן רטריבר, לברדור רטריבר, פיט בול טרייר, פורמניין, צ'יש, יורקשייר טרייר) הכלבים חולקו לשתי קבוצות  אחת  כלבים בעלי משקל עודף קבוצה שניה עם משקל גוף תקין. במחקר נמצא שכלבים עם משקל גוף תקין בכל הגזעים חיים יותר בטווח של חצי שנה עד שנתיים וחצי.  ביחס לאורך חיי כלב זה הבדל משמעותי. במחקר  קודם שנערך על כלבי לברדור  שמצא שהפחתה של 25 אחוז בקלוריות מעלה את אורך החיים בין שנה וחצי ועד שנתיים.

לשמור על גזרה רזה של הכלב לאורך כל חייו ע"י הקפדה על כמות צריכת הקלוריות.

לפני שנמשיך לצלול באילו מרכיבים וערכים תזונתיים צריכים להיות באוכל של הכלב שלנו. נדגיש שהמסקנה שעולה המחקרים היא שצריך להקפיד על דיאטה ששומרת על משקל גוף תקין וגזרה רזה. ואת זה אנחנו משיגים שאנחנו שמים לב שהכלב לא צורך יותר מדי קלוריות לאורך כל חייו גם כשאר רמת הפעילות שלו יורדת כשאר הוא מגיע לגיל מבוגר(7 ומעלה)

כמה קלוריות הכלב שלנו צריך לאוכל?

יש נוסחה שאנחנו יכולים לחשב אותה הנותנת לנו אומדן ממוצע, חלק מהכלבייצטרכו לצרוך יותר וחלק מהכלבים שיצטרכו לצרוך פחות.

הנוסחה פשוטה והיא משקל הכלב כפול 30 ועוד 70    היא מנת הקלוריות הממוצעת לכלבכם. כמובן שאם כלבכם במשקל יתר צריך לכוון בעזרת הווטרינר למשקל המטרה. מומלץ שבמזון שאתם בוחרים לכלב מנה(כוס- 225-250 מ"מ) כמות הקלוריות תהייה 350 ולא למשל 500 במקרה זה כמות האוכל שנצטרך להאכיל תהייה קטנה ולא תגרום לתחושת שובע, מה שיכול לגרום לכלב להרגיש רעב ולחפש אוכל במקום אחר.

קרניבור או אומניבור?

שמתחילים לענות השאלה איזה אוכל לכלבים הוא המתאים ביותר לכלבכם עולה השאלה האם כלבים קרניבורים מוחלטים או אומניבורים כמו בני אדם שיכולים לאכול גם בשר וגם ירקות ופירות ואף פחמימות.

לאורך השנים כלבים התאימו את  התזונה שלהם לצד בני אדם דרכי המעיים ומבנה השיניים התאימו עצמם לתזונה מגוונת יותר, גם שאנחנו היום מסתכלים על זאבים בטבע הם ניזונים גם מצמחים וירקות. מקור החלבון והשומן פחות חשוב אם הוא מהחי או מהצומח מה שיותר חשוב האם הוא איכותי וברמת עיכול גבוה. מחקרים על תזונת כלבים העמיקו את הידע שלנו על המרכיבים תזונתיים וכיום אנחנו יודעים אילו מינרלים, ויטמינים, חומצות אמינו, וחומצות שומן חיוניות לכלבים. כל אותן מרכיבים חיוניים לייצר ולתחזק את כל סוגי רקמות הגוף ברמות שונות במהלך שלבי החיים של הכלב.

האם כלבים לא יכולים לעכל פחמימות?

כלבים בעיקר משיגים את האנרגיה שלהם מחלבון ושומן, אבל הם גם יכולים להשיג אנרגיה מפחמימות מאחר ויש להם מערכת אנזימים המיועדת לפירוק ועיכול עמילנים וסוכרים צריך לזכור שפחמימות מורכבות  כמו דגנים נעכלות בקלות רבה יותר אם הם מבושלות.

שישה  מרכיבים תזונה עיקריים שכלבים חייבים בתזונה שלהם

מים, חלבון, שומן, פחמימות, מינרלים, וויטמינים. ידוע היום מה הם הרמות רעילות של כל אחד מהמרכיבים האלה פחות ברור מה הם הנזקים המצטברים לאורך לזמן של חסרים במרכיבים כאלו ואחרים.

מזון לכלבים ושלבי החיים של כלבים

בכל שלב של חיי הכלב יש צורך ברמות שונות של אנרגיה קלורית של רכיבים וערכים תזונתיים לכן חשוב להקפיד לקנות אוכל שמותאם לגיל הכלב למשל גורים שצריכים רמות גבוהות של קלציום מאחר שהם גדלים מהר בשנה הראשונה שה הם מגיעים למלוא גודלם.

כלבים(מבוגרים/סניור) מעל גיל שבע צריכים  למשל דיאטה דלת קלוריות, חלבון ברמה גבוהה יותר ורמות נמוכות של סודיום ופחמימות. ישנם התאמות נוספות תלוי בגזע הכלב ומצבו הבריאותי.

כלבים שיש להם מצב בריאותי מסוים צריכים התאמה מיוחדת לאוכל רפואי כמו למשל אוכל היפואלרגני, או אוכל עשיר בגלוקוזאמין לבעיות במפרקים ועוד סוגים רבים של אוכל רפואי לכלבים למגוון רחב של בעיות רפואיות.

את המעברים לאוכל לכלבים המותאם לשלבי החיים השונים גור, כלב בוגר וכלב מבוגר(סניור) כלבה בהריון/מניקה כדאי לעשות בהתאמה לסוג הכלב(קטן, גדול) וגזע הכלב ובמצבו הרפואי הכללי של הכלב וכמובן בהתייעצות עם הווטרינר. נזכיר עם מה שהתחלנו כלב רזה במשקל נכון הוא כלב בריא שיחייה לאורך זמן בבריאות ואיכות חיים גבוהה יותר. חשוב מאוד שהכלב יקבל בשלב הגורות את התזונה הנכונה לו למנוע בעיות כרוניות לאורך כל החיים.

איך קוראים את תווית מזון הכלבים

תווית המזון של אוכל כלבים נותנת לנו מידע כמו כל תווית מזון אחרת שאנחנו מכירים. לתווית מזון מחולקת לשני חלקים רשימת המרכיבים (למשל עוף, גרעיני חיטה, בצים ועוד) והניתוח של הערכים התזונתיים שאותם רכיבים מכילים טבלת הערכים התזונתיים צריכה להיות לפי הנחיות התזונה של ה AAFCO

ראשית נבדוק את רשימת המרכיבים

רכיבים נכתבים בסדר משקל יורד כשאר הרכיב בעל האחוזים הגבוהים ביותר נכתב ראשון וכך הלאה. לאחר רשימת הרכיבים תופיע טבלה עם ניתוח אנליטי של הערכים התזונתיים -מה האחוז החלבון הסיבים התזונתיים ויטמינים ומינרלים

הנחיות תזונתיות פותחו ע"י האגודה אמריקאית להאכלה מבוקרת(AAFCO) על התווית להופיע שהמזון עומד בתקן של האגודה . חשוב להבין שהתקן הוא אחוזי שקובע את רמות הערכים אך לא מעיד על איכות.

האם התווית על שק המזון יכולה לעזור לנו בבחירת מזון לכלבים איכותי ובריא .

כמו שאמרנו רמות הערכים תזונתיים לא מעידה על איכות המזון ורמת העיכול. לכן קריאה ובדיקה רק של רמות הערכים התזונתיים ושהם עונים להנחיות הבסיסיות של AAFCO עדיין לא מבטיחה את איכות המזון. יש לשים לב טוב לרשימת הרכיבים וככול שהיא מכילה רכיבים לא מוכרים  ככול הנראה איכות המזון נמוכה יותר. ההבדל בין מזון פרמיום למזון רגיל עונה על השאלה של איכות הרכיבים ולא דווקא תתבטא בטבלת רמות ערכים תזונתיים. במזון איכותי נמצא נמצא ברשימת המרכבים מקורות שאנחנו מכירים ולא שמות כלליים של מזונות למשל אוכל איכותי יהיה כתבו מקור מסוים לבשר כמו עוף, כבש, הודו ברווז וכ' במזון מאיכות פחותה יהיה כתוב בשר באופן כללי, אוכל איכותי נמנע מחומרים משמרים מלאכותיים ויצוין שאין תוצרי לוואי תעשייתיים כמו הורמוני גדילה ,חומרי טעם וריח.

חשוב להבין מתווית המזון היא כמות קלוריות שיש לנו בכול כוס -מנה שנוכל בעזרת הווטרינר להחליט מה היא הכמות האוכל הנכונה לכלבנו. וכמובן לא לשכוח להוריד את מנת הקלוריות שהוא מקבל דרך החטיפים ושאר הפינוקים שלנו ? אהבה וקשר לא צריך לבוא על חשבון הבריאות של הכלב שלנו.

כמה פעמים ביום כלב צריך לאכול

את רוב הכלבים חשוב להאכיל פעמיים או שלוש ביום תלוי בסוג הכלב. כמובן לחלק את כמות האוכל לחלקים שווים לאורך היום. גורים עד  גיל חצי שנה מומלץ להאכיל בין שלוש לארבע פעמים ביום לאחר מכן לעבור להאכלה שבין פעמיים לשלוש תלוי בסוג הכלב קטן גדול או בינוני לכלבים גדולים מאוד מומלץ לחלק את הארוחות למנוע סיבוכי קיבה.

אוכל רטוב או אוכל יבש לכלבים?

נושא אחרון שלא נגענו בו ובכוונה ונרחיב בו במאמר הבא. האם אוכל רטוב עדיף על אוכל יבש בגדול התשובה  בקצרה היא לא (גם באוכל רטוב יש לנו מגוון רמות של אוכל וחלק גדול מהשימורים לכלבים הם לפינוקים ולא נותנים מענה לתזונה מלאה) אבל לפעמים נעזר באוכל רטוב שהכלב לא רוצה לאכול אוכל יבש (גם פתרון טוב להוסיף נוזלים לארוחה)אוכל רטוב הוא פתרון טוב לפעמים לפתור בעיות רגישות שיש לכלב ממזון יבש. מבחינת מחיר מזון רטוב איכותי ברמה מקבילה למזון יבש יקר יותר, וגם ההתנהלות היא שונה ולא פשוטה כמו עם מזון יבש ועוד נרחיב במאמר הבא איך בוחרים באוכל רטוב לכלב.

כתבות נוספות

במימון מלא: הכירו את סוגי הדגים היקרים ביותר בעולם
מחלת אדיסון: המדריך המלא לבעלי כלבים
הכירו את תוכי ג'אקו (אפרור אפריקני) האינטיליגנטי והמרתק
שר-פיי סיני

שתפו את המאמר:

שתפו בוואטסאפ
שתפו בפייסבוק

הצטרפו למועדון הלקוחות של פטבסט
וקבלו 10% הנחה על כל החנות

10% הנחה

על ההזמנה הראשונה שלך בפטבסט

הירשמו עוד עכשיו והיו ראשונים לקבל מבצעים וקופונים בלעדיים!

יצרן
בחרו אפשרויות
יצרן
סוג המזון
בחרו אפשרויות
סוג המזון
שלב בחיים
בחרו אפשרויות
שלב בחיים
תזונה מיוחדת
בחרו אפשרויות
תזונה מיוחדת
סוג מוצר אילוף
בחרו אפשרויות
סוג מוצר אילוף
גודל הכלב
בחרו אפשרויות
גודל הכלב
חלבון עיקרי
בחרו אפשרויות
חלבון עיקרי
מבנה התג
בחרו אפשרויות
מבנה התג
אבחנה רפואית
בחרו אפשרויות
אבחנה רפואית
סוג החול
בחרו אפשרויות
סוג החול
סוג הטיפול
בחרו אפשרויות
סוג הטיפול
הספק בוואטים
בחרו אפשרויות
הספק בוואטים
בחר חיה
בחרו אפשרויות
בחר חיה
סוג שירותים לחתול
בחרו אפשרויות
סוג שירותים לחתול
סוג תכשיר הגיינה
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר הגיינה
סוג תכשיר
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר
סוג הכלוב
בחרו אפשרויות
סוג הכלוב
סוג בגד
בחרו אפשרויות
סוג בגד
דילוג לתוכן