משלוח מהיר | משלוחים והחזרות חינם!
חייגו עכשיו להזמנות: 3647* 

פט-בסט חנות חיות שכל אחד רוצה לאמץ

איך לאלף כלב בוגר?

תוכן עניינים

כשמדובר על אימוץ כלבים ישנם כמה יתרונות לבחירה דווקא בכלב בוגר לעומת גור צעיר. אחד מהיתרונות האלו הוא שיש סיכוי לאמץ כלב שכבר מחונך לעשות צרכים מחוץ לבית ובהרבה מקרים גם נוכל לדעת את זה מראש. עם זאת, לא כל הכלבים הבוגרים מחונכים לצרכים, ויש בהחלט מקרים בהם נאמץ כלב שכלל לא מחונך לצרכים או שמחונך באופן חלקי. תשמחו לדעת שבהחלט ניתן לחנך ולהרגיל גם כלבים בוגרים בנושא הצרכים. בואו ננסה להבין איך לאלף כלב בוגר והאם זה שונה מחינוך של גורים. 

הא׳-ב׳ של אילוף גורים לצרכים

שיטות עכשוויות נפוצות של חינוך גורים לעשיית צרכים מחוץ לבית נשענות על טכניקה של חיזוק חיובי. כלומר, גורמים לכלב לקשר בין פעולה חיובית שעשה, במקרה הזה צרכים במקום המיועד לכך, לחיזוק חיובי כמו ליטוף, חטיף, צעצוע ומשחק וכדומה. למרבה המזל, לאלף כלב בוגר דומה לאילוף גור. כלבים בוגרים מגיבים בצורה דומה לחיזוק חיובי והגיל פחות משחק כאן תפקיד. בגדול, חוץ מכמה דקויות ספציפיות, התהליך איננו שונה יותר מדי. 

כשאתם מכניסים כלב חדש בוגר הביתה, חשוב ליצור עבורו שגרה קבועה ויציבה בזמן הקצר ביותר. הקפידו על שלושה (או יותר בהתאם לסוג הכלב) טיולים מדי יום בשעות קבועות. השתמשו באותו הביטוי (״בוא לטיול״ ״יאללה החוצה״ וכדומה) לפני היציאה כדי שהוא יוכל לעשות קישור מילולי. כאשר הוא מתפנה בטיול שבחו אותו באופן מידי ולא רק לאחר שאתם חוזרים הביתה (מה שיעודד אותו לחזור פנימה ישר אחרי שהוא מתפנה). מעבר לכך חשוב גם להקפיד על ארוחות קבועות במרווחים ידועים ובכמות מדויקת. שגרה וסדר יום זה המפתח לחינוך הכלבים לצרכים. 

הסוד הוא בפיקוח

אז עד עכשיו דיברנו על הדרכים בהן נרגיל את הכלב שלנו להתפנות בחוץ, וכאן נשאלת השאלה איך למנוע ממנו לעשות את זה בתוך הבית. ובכן, עד כמה שזה עשוי להישמע לא נוח באורח חיים מהיר ולחוץ כמו שלנו עם עבודה, משפחה וילדים – בשלבים הראשונים של ההסתגלות הפיקוח שלנו חשוב ביותר. עלינו לשים לב כשהכלב מאותת שהוא צריך להתפנות עם פעולות כמו רחרוח או שיטוט מעגלי בפינות שונות בבית. אפשר בהחלט לשים שער בטיחות כדי למנוע ממנו לעשות את הצרכים בחדרים מסוימים, ואם תצליחו לתפוס בזמן את הנקודה שבה הוא רוצה להתפנות, חשוב לצאת איתו החוצה כדי שיבין שההתנהגות הנכונה היא לא לעשות את הצרכים בתוך הבית. 

כשאין לכם אפשרות להשגיח על הכלב, מומלץ להשאיר אותו בחלל קטן יחסית. כזה שמספיק גדול ונוח לשהייה של כמה שעות, אך שלא יאפשר לכלב למצוא פינה נוחה להתפנות. כשאתם מגיעים הביתה הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות זה לשחרר את הכלב ולצאת איתו לטיול שיוכל להתפנות. אל תשכחו לשבח אותו ואפילו לפנק עם חטיף כשהוא עושה בחוץ כמובן. 

עונשים זה מיותר לחלוטין בתהליך אילוף כלב

אם אתם תופסים את הכלב שלכם בשעת מעשה נסו לעצור אותו ולקחת אותו להמשיך בחוץ. אם זה מצליח שבחו אותו על כך מיד. לעומת זאת, לעולם אל תענישו את הכלב שלכם אם קרו לו תאונות כאלו ואחרות בבית, כי הם פשוט לא מבינים את הקשר הסיבתי בין המעשה לעונש, ככה שזה פשוט מיותר (כן, אפילו אם זה קורה ממש לאחר המעשה). אם תביעו כעס בצורות שונות כמו צעקות או תחיבה של אפו של הכלב אל עבר הצרכים, כל מה שאתם עושים זה לחזק אצלו את הפחד מכם או חשש מלהתפנות בנוכחותכם, מה שיקשה עליו לעשות את הצרכים שלו דווקא בטיול בחוץ. 

במקום, נקו בשקט את הצרכים של הכלב והשתדלו לעשות זאת מבלי להתייחס אליו ומבלי ליצור קשר עין, כך הוא ילמד שהצרכים שלו לא גוררים תשומת לב מצדכם. זכרו כי כלבים במהותם הם יצורים שאוהבים לרצות ולשמח את הבעלים שלהם, כך שחיזוק חיובי עם התנהגות טובה הוא הדבר הנכון ולא חיזוק שלילי במקרה ההפוך. 

סיבות נוספות לכך שהכלב עושה צרכים בבית

ישנן סיבות נוספות מדוע כלבים בוגרים עושים צרכים בבית וזה לא בהכרח קשור לזה שהם לא מחונכים לצרכים. כלבים בוגרים רבים, במיוחד כאלו שלא עברו סירוס/עיקור לעיתים מסמנים טריטוריה בתוך הבית באמצעות השתן שלהם. ניתן לסרס ולעקר וזה אכן יכול לעזור, אך קחו בחשבון שאם זו התנהגות שהושרשה מזה זמן מה, יכול להיות שיהיה קשה להתגבר על זה ולאלף את הכלב הבוגר.במקרים אלה יש להיעזר במומחי אילוף.

כמו כן, צרכים בבית זו תופעה נפוצה למדי אצל כלבים שסובלים מחרדת נטישה. זהו כמובן עניין התנהגותי לחלוטין, אך כזה שלא קשור באופן ישיר לשאלת החינוך לצרכים. דיברנו כבר על כמה עונשים לא יעילים בעניין הזה, וכמעט מיותר לציין שזה כלל לא מומלץ במקרים של חרדה וזה רק יחמיר את התופעה ככל הנראה. 

כמובן שלעיתים הבעיה הרפואית וזהו אחד ההבדלים המשמעותיים בין גורי כלבים לכלבים בוגרים שאצלם הסיכוי לצרכים בבית מסיבה רפואית הוא גדול יותר משמעותית. אפילו זיהום פשוט ונפוץ למדי בשלפוחית השתן עלול לגרום לתאונות בבית וישנם גם מקרים חמורים יותר. למשל, אם הכלב סובל מסכרת או ממחלת קושינג, זה עשוי להתבטא בצמא מוגבר וצריכה מוגברת של שתייה ומכאן בתאונות פיפי בכל רחבי הבית (ישנן גם תרופות שגורמות לצמא מוגבר).    

לסיכום

בסופו של דבר צריך לזכור שהמשוואה פשוטה. כלב שלא יוצא מספיק החוצה בהתאם לצרכים שלו יעשה אותם בסופו של דבר בבית. נכון, חינוך לצרכים עשוי להיות מסתכל מדי פעם, אבל אם תתמידו ותקפידו על שגרת יום קבועה וחיזוקים חיוביים, תראו הצלחה עם הזמן וזה לגמרי אפשרי.    

כתבות נוספות

להזמין טיסה לטורקיה? הסיבות והטיפול בנשירת שיער אצל חתולים
חמוס (ferret) המדריך המלא לגידול
רידג'בק רודזי
כל מה שרציתם לדעת על הידרותרפיה לכלבים

שתפו את המאמר:

שתפו בוואטסאפ
שתפו בפייסבוק

הצטרפו למועדון הלקוחות של פטבסט
וקבלו 10% הנחה על כל החנות

10% הנחה

על ההזמנה הראשונה שלך בפטבסט

הירשמו עוד עכשיו והיו ראשונים לקבל מבצעים וקופונים בלעדיים!

יצרן
בחרו אפשרויות
יצרן
סוג המזון
בחרו אפשרויות
סוג המזון
שלב בחיים
בחרו אפשרויות
שלב בחיים
תזונה מיוחדת
בחרו אפשרויות
תזונה מיוחדת
סוג מוצר אילוף
בחרו אפשרויות
סוג מוצר אילוף
גודל הכלב
בחרו אפשרויות
גודל הכלב
חלבון עיקרי
בחרו אפשרויות
חלבון עיקרי
מבנה התג
בחרו אפשרויות
מבנה התג
אבחנה רפואית
בחרו אפשרויות
אבחנה רפואית
סוג החול
בחרו אפשרויות
סוג החול
סוג הטיפול
בחרו אפשרויות
סוג הטיפול
הספק בוואטים
בחרו אפשרויות
הספק בוואטים
בחר חיה
בחרו אפשרויות
בחר חיה
סוג שירותים לחתול
בחרו אפשרויות
סוג שירותים לחתול
סוג תכשיר הגיינה
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר הגיינה
סוג תכשיר
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר
סוג הכלוב
בחרו אפשרויות
סוג הכלוב
סוג בגד
בחרו אפשרויות
סוג בגד
משקל אריזה
בחרו אפשרויות
משקל אריזה
דילוג לתוכן